
 



2 
 

 
 

This Monitoring Report was prepared with 
financial support from the Foundation for an Open Society 

 

 

 

TABLE OF CONTENTS: 
 

I  FREEDOM OF EXPRESSION ......................................................................................................................3 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING REGULATIONS .................................8 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS ................................................ 10 

 

IV   MONITORING OF THE WORK OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES AND 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED 

RIGHTS................................................................................................................................................................. 10 

REGULATORY BODIES ............................................................................................................................. 10 

STATE AUTHORITIES .............................................................................................................................. 14 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED 

RIGHTS ......................................................................................................................................................... 15 

 

V THE DIGITALIZATION PROCESS .......................................................................................................... 16 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ............................................................................................................ 18 

 

VII CONCLUSION ............................................................................................................................................... 19 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

I  FREEDOM OF EXPRESSION  

 

In the period covered by this Report, there were several cases pointing to possible violations of 

freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1 On April 19, 2012, the Delegation of the Council of Europe (CoE) Parliamentary Assembly 

called on the political parties in Serbia to refrain from influencing the media’s editorial policy. 

According to a CoE press release, the Delegation led by Jean-Charles Gardetto, which visited 

Belgrade in the scope of the preparations for monitoring the May 6 elections, praised the said 

preparations, but voiced concerns over the pressure on certain journalists. “The observer mission 

of the Council of Europe (CoE) Parliamentary Assembly is concerned by the economic and political 

pressure faced by certain journalists and is hereby calling all political parties to refrain from 

influencing the editorial policy of the media”, the press release said. The fact that the pressure was 

real and effective is evidenced by the results of a media survey conducted on April 1-14 by the 

Social Research Bureau. The survey showed that media reporting in the electoral campaign was 

overwhelmingly positive and in some cases even amounted to political advertising. The same 

report said that most of the media “had given up their watchdog role during the campaign and 

refrained from any critical reporting, merely conveying information on behalf of the political 

parties and their candidates”. 

 

The Public Information Law expressly stipulates that public information shall be free and in the 

interest of the public, as well as that it is forbidden to directly or indirectly restrict freedom of 

public information in any manner conducive to restricting the free flow of ideas, information or 

opinion, especially not by abuse of office or private powers. It is also prohibited to put physical or 

other type of pressure on public media and the staff thereof so as to obstruct their work. 

Furthermore, according to the same Law, public media shall be free to release ideas, information 

and opinion about phenomena, events and persons relevant for the public interest, regardless of the 

manner in which the information has been obtained, if not provided for otherwise by Law. Issues 

concerning the observance of media freedom and freedom of expression are particularly delicate in 

the context of the elections and electoral campaign. The role of the media in a democracy – to be a 

forum hosting debates on the successes and failures of the government, thereby holding the 

government accountable and under the watchful eye of the public – is merely a fraction of what the 

media are expected to accomplish in the electoral process. Among other things, the media should 



4 
 

educate the voters about how to use their democratic rights; to report on the course of the electoral 

campaign; to allow political parties to address the voters; and finally to report about the election 

results. While the media are most certainly not the sole source of information for the voters, they 

are still a very important, if not the most important one, as many believe. In that sense, the extent to 

which the media are free in the electoral process is tantamount to the extent to which the media 

have enabled the voters to make informed decisions, on the basis of complete information, the right 

of the candidates to challenge each other’s policies, as well as the right of the media to present their 

own opinions and report about issues relevant for the public interest. In the context of the pressure 

faced by certain journalists and attempts by political parties to influence the editorial policy of the 

media, as noted by the Delegation of the CoE Parliamentary Assembly, as well as in light of the 

results of the monitoring of the Social Research Bureau (showing that some media have given up 

from critical and analytical, choosing neutral, often promotional reporting on political parties 

activities), it seems that the extent of media freedom in the electoral process is not something 

Serbia can be proud of. The reasons were, again, recognized in the press release of the Delegation of 

the CoE Parliamentary Assembly, as being of economic and political nature: economic pressure in a 

situation of severe financial crisis, involving shrinking advertising budgets, with the advertising 

market tightly controlled by a small number of agencies very close to state officials and political 

power players. On the other hand, the longstanding failure to implement serious reforms in the 

media sector, including the completion of privatization, have allowed the survival of many media 

that are under direct control of the ruling oligarchies, especially at the local level. Innadequate 

enforcement of state aid control-related regulations have enabled these media to be funded from 

the budget, without making sure they are releasing content that is in line with the standards of 

what we typically call the public service. On top of that, the often unclear regulation of the electoral 

campaign by the Republic Broadcasting Agency has resulted in many dilemmas for television 

stations. Namely, the number of complaints related to their work is on the rise, as is the case in each 

election campaign. While the RBA did not reveal the exact number of complaints, it confirmed in a 

letter to national broadcasters, after the session held on April 30, that these complaints were legion 

and that they contained requests to prohibit individual video spots. The RBA is expected to make an 

analysis of all the complaints received during the election campaign. However, even before that 

analysis is made, the impression is that, in most cases, the complaints pertain to more or less 

obvious cases of abuse of the right to submit a complaint. This has ultimately led to decisions by the 

media or journalists to postpone the release of sensitive material for after the elections, over fears 

of lawsuits and measures by the RBA or concerns that they (the media) could be misused for 

political party rows. The team of the most prominent investigative program in Serbia – B92’s 

Insider – decided to postpone its latest series for the post-electoral period. In the press release 

explaining such decision, the Insider team said that aforementioned series was the product of 10-

month work by the entire team. They stressed that they wanted to avoid accusations of working for 



5 
 

the benefit of a certain political party by airing the series in the final stages of the electoral 

campaign. It seems there is no easy answer to the question what should be changed on the Serbian 

media scene in order for the media to be more free and not to be a mere mouthpieces of the 

political parties as well as ,the citizens to be able to obtain at all times – and especially during the 

election campaign –complete, critical and analytical information. The reasons for the current 

situation are many and complex and serious and far-reaching reforms are undoubtely needed to 

remedy such a state of affairs. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The Second Basic Public Prosecution in Belgrade has raised an indictment against five 

persons, suspected of sticking death certificates for the B92 television in Lazarevac in February 

2011. The five indicted are Nenad Pavlovic, Dusan Suka, Aleksandar Radovanovic, Nikola Bjekovic 

and Ivan Pantelic, all from Lazarevac. They are indicted on criminal charges of threatening security 

by engaging in violent behavior. The indictment says that in the night of February 14-15, Pavlovic 

acquired glue, a brush and about 50 posters depicting death certificates for B92 and its employees. 

Pavlovic distributed those posters to the other four indicted, instructing them as to how to stick 

them. While they were sticking the posters on the walls, the indicted insulted the citizens Dane 

Tomanovic and Vladimir Vukovic, who had disapproved of their actions. They threatened the two 

citizens and ultimately beat them up. Tomanovic suffered a broken nose. The posters appeared 

after the series Insider entitled “Scam of the Century” about the embezzlement in the Kolubara 

mining basin. The first defendant Nenad Pavlovic used to work in Kolubara as the driver of the 

former Director Dragan Tomic. The “Scam of the Century” highlighted the huge increase of costs 

incurred in the state-owned Kolubara mining basin during while Dragan Tomic was in charge. 

Tomic was arrested in early October 2011, along with 16 other directors and managers of Kolubara, 

as well as owners of private companies, whose machines were leased to Kolubara. After the 

investigation, the Prosecutor for Organized Crime raised an indictment against Tomic and 27 other 

persons over the suspicion of having abused office and robbed Kolubara of 938 million dinars. 

According to the Prosecutor, the abuse of office was committed by hiring transportation and 

engineering machines and falsifying the workload thereof, which was revealed to the public in the 

“Scam of the Century” episode of Insider. 

 

According to the Criminal Code, threatening security involves the threat to attack the life or body of 

a specific person or that person’s next of kin. Where such threat is made against a journalist in 

relation to his/her journalistic work, threats against security may be subject to a prison sentence 

ranging from one to eight years. The Criminal Code defines violent behavior as a major disruption 



6 
 

of public order by severely insulting or harassing someone, with the use of violence, by provoking a 

fight or by engaging in rude or ruthless behavior. Where violent behavior is engaged in a group, 

namely if it results in minor bodily harm or severe humiliation, such behavior may be subject to a 

prison sentence ranging from six months to five years. In the majority of cases when journalists are 

the victims of attacks or threats, the Serbian prosecutors raise indictments for one felony or the 

other. In practice, however, the courts have often failed to see threats against security in the same 

actions singled out by the prosecutors. For instance, in the case concerning the “Insider” program 

(an earlier series – “The Power(less) State”) dealing with the leaders of football hooligans groups, 

the courts had a problem recognizing as a threat the fans’ chants telling the Insider journalist she 

would fare like the (slain journalist Slavko) Curuvija, or the impaling of a rubber doll depicting the 

said journalist. In the concrete case, we would have a similar scenario, where the sticking of death 

certificates with the names and surnames of journalists, authors and editors, would not be 

recognized as a threat by the courts of law. Of course, we must wait and see, but meanwhile 

TVB92’s bold investigative style and the courage of its journalists stands out of the overall media 

situation in Serbia, becoming a reference for freedom of expression. 

 

2.2. In another legal case also concerning B92 television and the program entitled “Chronicle of 

a False Death”, aired in the scope of the “Search” series, dealing with cases of missing babies 

newborns from maternity hospitals, the Appellate Court in Belgrade delivered a verdict in late 

April, partially reversing the first-instance decision of the Higher Court in Belgrade from October 

2011, which obligated B92 and reporter Sasa Lekovic (the author of “Search”) to pay the plaintiff, 

dr. Slavka Durutovic-Gligorovic from Belgrade, to pay 300.000 dinars of damages. The first-instance 

verdict was reversed in the sense that the plaintiff’s claim was entirely rejected. The dispute 

concerned the testimony of Drinka Radonjic from Belgrade in the controversial program about the 

events that happened after she gave birth, in which testimony she mentioned the plaintiff and the 

doctor in the maternity hospital. As opposed to the court of first instance, which found that Drinka 

Radonjic’s claims had stained the honor and reputation of the plaintiff and that they were 

“incomplete, unsubstantiated and offensive”, the Appellate Court found that they amounted to 

“information shaping the opinion of citizens as to important social developments”. The Court also 

said that in such a case “the interest of the public and the freedom of mass media overrode the one 

of the plaintiff to release information about matters that would otherwise have to remain 

inaccessible to the public”. In the context of the conclusion of the court of first instance that the 

reporters and editors of B92 had failed to act with due journalistic care – among other things by 

failing to contact the plaintiff Slavka Durutovic-Gligorovic before releasing the statement of her 

patient Drinka Radonjic – the Appellate Court came to an opposite conclusion. The court first said 

that the plaintiff had claimed before the court that she did not recall the patient Drinka Radonjic 

and the events surrounding her childbirth at all. Furthermore, the Appellate Court had found that 



7 
 

the proceedings of first instance established that the journalists and editors had double-checked the 

claims by Drinka Radonjic in the context of the report by the Investigative Committee of the Serbian 

Parliament, set up for the purpose of determining the truth about children missing from maternity 

hospitals in several Serbian cities, as well as that they had consulted the records of the cases where 

Drinka Radonjic was the plaintiff, which had shown that she had indeed been the victim of 

omissions by healthcare institutions and civil registries. In that context, B92 acted in line with the 

obligations of due journalistic care as provided for by the Public Information Law. 

 

What makes this decision of the Appellate Court extremely important is that it hints at a potential 

change in the practice of Serbian courts in freedom of expression-related cases. More specifically, 

Article 3 of the Public Information Law stipulates that, prior to releasing information about a 

certain event, occurrence or person, a journalist and editor-in-chief must, with due care, establish 

the source of such information, its veracity and completeness. Furthermore, in accordance with 

Article 80 of the same Law, the circumstance that the journalist and editor-in-chief have, with due 

care, established the source, veracity and completeness of a piece of information shall represent 

grounds for releasing them from liability for damages. In practice, there are virtually no decisions 

for which the courts would find that the standard of due professional care has been complied with 

and, even worse, rare are the decisions in which the courts have clearly established what due 

professional care actually means. Article 4 of the Public Information Law expressly stipulates that 

public media shall publish ideas, information and opinions about occurrences, events and persons 

the public has a justified interest to know about, unless provided for otherwise by Law. In reality, 

however, we have seldom seen decisions by which claims were rejected with the explanation that 

the information in question concerns events of public interest. In view of the above, the verdict of 

the Appellate Court in Belgrade, in the case of Dr. Slavka Durutovic-Gligorovic against B92 and Sasa 

Lekovic, represents a major reversal of the practice of Serbian courts, bringing us closer to the 

highest European standards established by the decisions of the European Court of Human Rights 

(ECHR), such as the verdict in the case of Jersild vs. Denmark from 1994 (petition no. 15890/89), 

§35, according to which journalists and the media may not be held liable for conveying third 

persons’ statements concerning matters of public interests, unless there are extremely strong 

reasons for the court to decide otherwise. In the contrary case, the public debate about matters of 

public interest would be seriously undermined. The Appellate Court’s decision has also brought us 

closer to the standards established by the ECHR in the case Thoma vs. Luxembourg from 2001 

(petition no. 38432/97), §64, according to which journalists are not obligated to distance 

themselves from the statements made by interviewed persons, which might harm the reputation of 

third parties, for that would be contrary to the concept of the media’s role to convey ideas and 

opinions. The same with the verdicts in the cases Dyuldin and Kislov vs. Russia from 2007 (petition 

no. 25968/02), §44 and Filatenko vs. Russia from 2007 (petition no. 73219/01), § 45, under which, 



8 
 

the mere perception of a statement as offensive, is insufficient to justify the intervention of the 

courts in freedom of expression in such cases. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING REGULATIONS  

 

1. Public Information Law 

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has been elaborated on in the section 

concerning freedom of expression. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1. The Republic Broadcasting Agency (RBA) has passed General Binding Instruction (GBI) to 

broadcasters in order to enable unhindered provision of information to hearing-impaired viewers 

during the election campaign in 2012. The GBI was published in the Official Gazette of the Republic 

of Serbia no. 31/2012 on April 12, 2012. It requires from broadcasters in Serbia and Vojvodina, as 

well as broadcasters of local or regional communities or the civil sector airing election program, to 

make such program (except from the content of electoral advertising messages) accessible to 

hearing-impaired viewers by using subtitles or signs. As for commercial broadcasters, the GBI 

prescribes that those broadcasters airing program on the entire territory of Serbia should make it 

accessible to hearing-impaired viewers by using subtitles or signs, again with the exception of 

electoral advertising and paid time slots. However, if such broadcasters do not possess the 

necessary financial or technical means, they shall be required to make at least one news program 

(that covers the election campaign entirely or partly) per day accessible to the aforementioned 

viewers, again, by using subtitles or signs. 

 

The RBA is competent for passing general binding instructions in order to regulate more closely 

certain matters concerning the content of TV and radio program irrespective of the broadcasters’ 

existing practice. General binding instructions may concern a particular matter related to content, 

several generic issues, but they may also pertain to all matters related to content (Broadcasters’ 

Code of Conduct). Article 78, point 2 of the  Broadcasting Law stipulates that public broadcasting 

services institutions shall – for the purpose of fulfilling the public interest in the field of the public 

broadcasting service, as provided for by Law – produce, among other things, programs intended for 



9 
 

all segments of society, without discrimination, particularly taking into account societal groups 

such as children and youth, minorities and ethnic communities, people with disabilities, socially 

and health-wise vulnerable persons, mute and deaf persons (with the obligation to simultaneously 

display a written description of the audio segment of the action and the dialogue) and others. 

Pursuant to Article 96, paragraph 9 of the Broadcasting Law, broadcasters of local and regional 

communities must adhere to the provisions of that Law concerning special obligations of the public 

broadcasting service when producing and airing program, until they enjoy the status of public 

company. Civil sector broadcasters, in keeping with Article 95, paragraph 6 of the Broadcasting 

Law, shall also be subject to the provisions of the Law concerning the public broadcasting service 

regarding special programming obligations. The obligation imposed to national commercial 

broadcasters arises from the general programming standards laid down by Article 68 of the 

Broadcasting Law, which, among other things, contain the obligation of all broadcasters to ensure 

free, complete and timely information of citizens, which includes hearing-impaired persons. This 

GBI represents a significant step forward in the protection of the right to freedom of expression of 

hearing-impaired persons, since this rights involves the right to receive information. It seems, 

however, that it is not good to have and ad hoc and selective approach to these issues and deal only 

with information concerning the electoral campaign. Making television programs accessible to 

hearing-impaired persons should be dealt with at broader level (especially in the context of the 

coming digitalization) and not only in the context of a single event such as the elections. 

 

3. Personal Data Protection Law 

 

In early April, the Commissioner for Information of Public Importance and Personal Data Protection 

Rodoljub Sabic warned the Ministry of Internal Affairs of the Republic of Serbia (MUP) that the 

public releasing, without legal authorization or consent, of photographs and video footage of 

arrested persons, or of textual messages establishing the identity of such persons, amounted to 

unlawful processing of personal data. Sabic said in a press release that the MUP was posting on its 

webpage video footage of arrests recorded by ministry officials, accompanied by texts revealing the 

identity of such persons. The press release also said the same officials were posting these 

photographs and footage on Youtube and on the MUP’s profile on Facebook, making them 

accessible to the general public, under various search criteria. The Commissioner said such 

processing of personal data was dissallowed, “not only because a lack of legal grounds, but also due 

to the fact that the amount and type of personal data that is processed is obviously 

disproportionate with the purpose of the data processsing itself”. He stressed that “the justified 

need to inform the public about anti-crime activities and to promote some of these activities may be 



10 
 

entirely satisfied by posting footage of arrested persons without making them recognizeable and by 

publishing their initials, without any other type of personal data“. 

 

The Commissioner’s address to the MUP, as well as his press release, are important for the media, 

especially in the context of the many legal cases pending over MUP’s release of the aforementioned 

footage and photographs in the media, with the media being the defendants, accused of conveying 

such information of the MUP. Namely, in spite of the express provision of the Public Information 

Law in Article 82 that a journalist, responsible editor and legal person (founder of the public media) 

shall not be liable for damages if they have faithfully conveyed information from a public document, 

in practice, the aforementioned persons and media were often indicted for publishing police press 

releases. In the opinion of the courts, by doing so, these media violated the privacy of the persons 

concerned, as well as the presumption of innocence. The courts often required the media to double 

check the claims of the police, as well as to harm the privacy of persons, whose privacy had already 

been harmed by the police. In that sense, pointing to defficiencies in the work of the police is good 

for the media, because the police is indeed to blame for the original ommission and not the media, 

as conveyors of information representing information of public interest. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, after calling the elections, the Serbian Parliament did not hold 

any sessions and hence has not adopted any new regulations. 

 

 

IV MONITORING OF THE WORK OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES AND 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS  

 

REGULATORY BODIES  

 

1. Republic Broadcasting Agency (RBA)  

 

In the scope of its powers laid down by the Broadcasting Law to oversee the work of the 

broadcasters and rule upon petitions, as well as within its powers vested by the Advertising Law in 



11 
 

relation to advertising on radio and television programs, especially taking into account the fact that 

the electoral campaign was in full swing, the RBA Council was practically in constant session. The 

Council tried, in contact with both the broadcasters and the general public, through a series of press 

releases, to affect the manner in which the broadcast media followed the election campaign and 

particularly the extent to which they respected the principle of equal representation and non-

discrimination of the participants in the elections. The Council thus called on broadcast media with 

national coverage (TV stations in particular) to refrain from underming the fairness of the election 

process by charging excessive fees for political advertising. It also pointed out  that electoral 

advertising inciting discrimination, hate, violence or offending the honor, reputation or privacy of 

the citizens or other participants of the campaign would not be tolerated. The Council warned 

against the misuse of children and their dignity in the context of the campaign, as well as against 

violations of the presumption of innocence. Since the Council has not accomplished much with 

these warnings, it is evident that it does not possess the mechanisms to affect the overall tone of the 

electoral campaign. Hence, it is clear that not much can be achieved by mere regulation of broadcast 

media without influencing political parties, candidates, advertising agencies engaged in the 

campaign of these parties and print and online media. It was not realistic to expect the Council to 

act as a substitute of the supervising committee, for it does not have such powers or competences. 

Namely, under Article 99 of the Law on the Election of Members of Parliament, general supervision 

of the activities of political parties, candidates and means of public information during electoral 

activities shall be conducted by the 10-strong supervising committee, half of which shall be 

appointed by the Parliament, while the other half is appointed at the proposal of MP groups in the 

Parliament, from the ranks of prominent public figures, provided they are not members of bodies of 

political parties participating in the elections. In practice, however, in spite of this explicit 

stipulation in the aforementioned Law, the supervising committee for the elections was established 

the last time on the eve of the 2000 elections. Hence, general supervision of the electoral process 

once again did not take place. At the same time, the control of the activities of broadcast media 

during the campaign proved inneficient, since nobody else was subject to the same scrutiny. 

 

2. Republic Agency for Electronic Communications (RATEL) 

 

On April 10, the Republic Agency for Electronic Communications (RATEL) passed a decision 

allowing the operator with major market strenght on the media content distribution market – SBB – 

to change the fees for its services, starting from May 1. We want to remind that RATEL analyzed the 

media content distribution market in 2011, the cable distribution market in particular, and found 

that there was no effective competition, meaning that SBB possessed major market strenght. 

Accordingly, SBB was imposed the obligation to provide retail services under certain conditions. 



12 
 

That obligation involves the prohibition to charge excessive fees, the ban on obstructing market 

access or restricting competition by charging excessive or dumping fees, the prohibition to enable 

unjustified advantage to certain end users, the obligation to limit the level of retail prices, the extent 

of the control of individual tariffs, as well as the obligation to base the fees (prices) on the cost of 

services or prices on comparable markets. In the concrete case, RATEL found that SBB's regulatory 

report on the separation of costs and performance for 2011  did not allow the Agency to conclude 

that the fee increase was justified, since it was never intended for that purpose in the first place. 

RATEL nonetheless ultimately allowed the increase, taking into account the prices on comparable 

markets, namely the fees charged by major cable operators on the markets of Serbia, Croatia, 

Montenegro, Bosnia-Herzegovina, Macedonia and Romania, as well as the forecast 4.2% inflation 

rate for 2012, in line with the Guidelines of the Regulated Prices Policy from the Revised 

Memorandum on the Budget and Economic and Fiscal Policy. Here, however, it is pertinent to note 

that RATEL’s decision will not have major effects on the operation of broadcast media using SBB’s 

distribution services, since the core of the problems broadcasters face with cable distributors are 

not excessive retail distribution fees, but rather the practice of entering into similar or identitical 

distribution agreements with content providers under diametrically opposite conditions. This 

results in cable distributors paying to some content providers for content, while at the same time 

charging distribution services to other providers. At that, they do not distinguish between content 

providers considering the attractiveness of the content, but according to the possibility of the 

distributor to put pressure on the content provider in question. This has resulted in the situation 

where mainly local terrestrial broadcasters are switched off from the cable offer if they refuse to 

pay distribution fees. At the same time, national broadcasters are not required to pay those fees, 

while foreign content providers are getting paid for the right to distribute their programs. Although 

such practice could constitute entering into prohibited restrictive agreements under the 

Competition Protection Law, the competent Competition Protection Commission did not consider it. 

These problems could perhaps be addressed by enforcing the decisions passed by RATEL in March, 

which have (at the request of the RBA) obligated SBB to include in its Novi Sad and Kikinda 

networks the programs of several local TV stations with licences for terrestrial broadcasting. 

 

3.  The Press Council 

 

On April 26, the Press Council’s Commission for Complaints has passed the decision in yet another 

case against the daily Press. It was the first time, however, that the Commission was unable, due to 

split votes, to rule out whether the Journalist Code of Conduct had been violated or not. The plaintiff 

in the case is the Governor of the National Bank of Serbia (NBS); the Commission unanimously 

found that, by releasing, in the period between February 25 and March 6, a series of texts about the 



13 
 

responsibility of the Governor for the plummeting exchange rate of the dinar, thereby violating the 

provisions of the aforementioned Code of Conduct. The members of the Commission said that the 

Governor, as a public figure, was less protected by the Code than “ordinary” citizens and that 

he/she be prepared to take criticism for his/her work. However, the Commission stressed, the 

media may engage in such criticism only within the limits established by the rules of 

professionalism. In this case, the Commission found that these rules were not adhered to, since 

Press reported biased, by omitting facts or releasing false claims. The members of the Commission 

also said the Code was not violated in each single text that was complained about, stressing 

however that professional standards were not adhered to when publishing the series of articles. In 

the proceedings regarding the second complaint they were deciding about, the members of the 

Commission were unable to pass a decision as to if the text released in the daily “Politika” on March 

13, entitled “Only Thieves are Diligent” had violated the Code of Conduct. In the opinion of the 

plaintiff – the Regional Minority Center – the text violated the provisions of the Code requiring 

journalists to protect the rights and dignity of vulnerable groups and invest their best efforts to 

avoid any kind of discrimination. In the text in question, the author criticized the lax penal policy 

against thieves stealing telephone cables and tin from schools and kindergarten roofs, which 

“typically belong to the Roma community”. The text includes the following sentence: “One may 

already sense that the courts are going to be lenient: some NGO or ‘factor’ is going to step in 

protecting their rights and will ‘call out the judge’. The fact is that the Roma are in a very difficult 

situation, living in poverty, but at the same time, huge amounts of money are spent for their 

‘inclusion’, which does not give them the right to be spared from justice”, the text said. The Politika 

editorial board responded by saying that the controversial text “merely stated the state of affairs”, 

with the goal of addressing a major social problem, in the general interest and for the benefit of the 

Roma population in particular”. Politika’s journalists said they were ready to apologize, if the 

plaintiff furnished relevant information countering the claim that “the majority of the delinquents 

stealing copper cables are not Roma”. 

 

The Serbian journalists’ Code of Conduct stipulates that the journalists are required to accurately, 

objectively, completely and timely report about events of public interest, in respect of the right of 

the citizens to know the truth, while adhering to the principal standards of the journalistic 

profession. It is without dispute that the frequent thefts of copper cables, due to which entire 

districts and parts of towns remain without telephone lines, are events of public interest. The Code, 

however, also says that the journalist is required to respect and protect the rights and dignity of 

vulnerable groups, as well as that he/she must be aware of the risk from discrimination the media 

may propagate. Journalists must do everything possible to avoid discrimination based on ethnic or 

social background. The opinions of the Commission were split as to whether the ethnic affiliation 

emphasized by the journalist in the concrete case was directly related to the type of felony he had 



14 
 

referred to, which could serve to justify mentioning the ethnicity of the thieves. The members of the 

Commission – Таmаrа Skrоzzа, Filip Svаrm, Slаvisа Lеkic, Stојаn Маrkоvic  and Pеtаr Јеrеmic – 

believed that the Code was violated, that the text was discriminatory against the Roma, portraying 

them not only as thieves, but as “protected” thieves unpunished by the courts because they have 

powerful protectors such as NGOs. The remaining members of the Commission – Ljilјаnа Smајlоvic, 

Bоzо Prеlеvic, Nеbојsа Spаic, Аlеksаndаr Djivulјskiј and Zоrаn Ivоsеvic – were of the opinion that 

the Code was not violated, because the ethnic background of perpetrators of criminal offenses in 

the concrete case was relevant for the text. The mere fact that the Press Council’s Complaints 

Commission failed to adopt a decision about a complaint is definitely not good for the credibility of 

the Commission as an institution. Furthermore, it seems that one group of Commission members 

failed to discern the fact that the text in question – referring to a concrete case of telephone cable 

theft and one concrete case where a group of persons had been arrested under the suspicion of 

theft of tin from the roof of one faculty, two kindergartens, other schools and public institutions – 

inferred two conclusions. First, that the thieves of tin and copper cables are mainly of Roma origin 

and second, that the judges in Serbia, in fear of pro-Roma NGOs, pursue a more lenient policy than 

against other citizens. At that, whereas for the first assumption the author pointed to two concrete 

incidents as evidence, the second claim is made without any evidence that a non-Roma person has 

ever been punished more strictly by the Serbian courts for the same felony. It is possible that the 

members of the Commission had other arguments unmentioned in the decision published on its 

website, but it seems that the explanations of the decisions were fairly weak. Even if the 

Commission thought that more extensive explanations would not be published by those they 

pertained to (the decision, if approving a complaint, always includes the obligation of the 

newspaper it concerns to publish it), that problem could be solved by simultaneously releasing both 

the complete explanations and short excerpts thereof. In the contrary case, certain decisions of the 

Commission will be very difficult to understand, which will not boost its credibility either. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

4. The Parliament of the Republic of Serbia 

 

The Speaker of the Serbian Parliament Slavica Djukic-Dejanovic and the Director of the RTS 

Aleksandar Tijanic have signed an agreement providing for the live transmission of parliamentary 

session of the new composition of the Parliament on the public service broadcaster. The RTS will 

broadcast the sessions on Tuesdays, Wednesdays and Thursdays when, according to the Rules of 

Procedure, the Parliament will sit, whereas the rest of the week shall see live transmissions where 

appropriate. RTS will receive 80 million dinars for this service. The Agreement also includes the 



15 
 

possibility for certain sessions to be transmitted in a deferred broadcast, due to earlier 

commitments assumed by RTS. Slavica Djukic-Dejanovic said that the collaboration of the 

Parliament and the RTS shall ensure transparency of the legislators’ work. 

 

While some in Serbia believe that live broadcasts of the parliamentary sessions to be a democratic 

achievement, others claim it is evidence of the public broadcaster’s inability to decide 

independently what parliamentary activities deserve to be on the air. We remind that in 2007 the 

RBA even passed a binding order commiting the RTS to enable live broadcasts. The binding order 

remained in force less than two months and was replaced by a recommendation. Although the 

latter was formally non-binding, RTS continued with live broadcasts. In January 2011, the 

Parliament called a tender for live broadcasts, but no station applied, because the RTS was the only 

broadcaster that was technically able, with its two terrestrial channels, to meet the tender 

requirements. The public service broadcaster, which did not even apply for the tender, ended up 

entering into an agreement with the Parliament last July. That agreement guarantees RTS a fee in 

the amount of 80 million dinars for one year of live broadcasts and now it has probably been 

merely extended. However, the problem lies in the dilemma if the conclusion of such a deal 

undermines the oblgiation of the public service broadcaster to ensure its programs (and news 

programs in particular) are protected from any government interference. On the other hand, if live 

broadcasts of parliamentary sessions are deemed to be beneficial for the public interest, then this 

interest must be financed (under the Broadcasting Law) from the subscription TV fee and not 

directly from the budget. From what we know from experience, RTS would have anyway continued 

to broadcast all parliamentary sessions without exception (as they did until the summer of 2011) 

even without the 80 million dinar fee, if not for sincerely believing it is in the public interest, then 

because of the inability to resist such requirement from the Parliament. That is why the 

aforementioned agreement resembles more a ficticious deal concealing a case of unlawful state aid 

to RTS. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS  

 

5. Serbian music authors’ organization – Sokoj 

 

Four months after the new tariff of fees charged by SOKOJ for airing music works on radio and 

television stations (which tariff was proposed by the SOKOJ’s Managing Board and was approved by 

the Commission for Copyright and Related Rights) was published in the Official Gazette, SOKOJ is 

yet to issue invoices to broadcasters under that new tariff. The only logical explanation is that 



16 
 

SOKOJ is aware that the amounts of the fees prescribed by the tariff are exorbitant, which means 

that SOKOJ’s overall tax obligations will probably exceed the amount charged under the invoices. 

This is showing the paradox of the process of approval of the tariffs, since SOKOJ apparently felt it 

was more important to have a tariff that looked good on paper, than one that it might realistically 

charge. The negotiations with ANEM (as the representative association of radio and TV 

broadcasters) continued in April, with SOKOJ offering certain concession as to the approved tariff: 

discounts would be extended subject to the payment of advances several months ahead or subject 

to more up-to-date furnishing of lists of actually aired music. The key problem remains the fact that, 

while the Law on Copyright and Related Rights stipulates that the fee should typically constitute a 

percentage from the amount of the revenue the user generates by performing his activity, which 

involves the exploitation of the protected object (i.e. the music) – whereas the lowest fee amounts is 

determined as a protection mechanism – where a user has disproportionately low revenue, the 

released tariff that received the positive opinion of the Commission for Copyright and Related 

Rights foresees exorbitant fees to be charged to more than 70% of the users. This has shifted the 

focus from the percentage of the revenue to be collected by SOKOJ to the fixed amount of the 

minimum fee, while the minimum fee itself becomes a regular fee, to be paid by more than 70% of 

the broadcasters. SOKOJ has shown the willingness to diverge from such a concept by foreseeing 

various minimum fees for different coverage zones (broadcasters situated in smaller communities 

would be charged a lesser minimum fee than national/regional broadcasters and those in larger 

towns/cities), as well as special discounts for underprivileged parts of the country. Nonetheless, the 

organization did not back down from its basic position that the tariff is based on the minimum fee 

and not on the percentage of the revenue. This, in turn, means that the tariff has lost its main 

characteristic according to the Law – proportionality. By the time when this report was finalized, 

the negotiations between ANEM and SOKOJ failed to produce an agreement on the amounts and the 

discounts on the amount of the fees prescribed by the tariff. 

 

 

V THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

At a session held on April 4, the RBA Council discussed the technical possibilities for seting up 

several packages with various content in the Initial Network for the testing of the digital TV signal 

and established the list of broadcasters whose programs of which met the requirements for making 

certain packages. In the press release that ensued, the Council said it had taken into account the 

broadcasters’ individual requests, as well as their statements as to programming, technical and 

financial resources. We remind that the Council said earlier that the Initial Network might comprise 

the content provided by the publci service broadcaster – RTS 1 and RTS 2, as well as RTS Digital and 



17 
 

RTS HD, all national commercial broadcasteres – TV Pink, TV Avala, TV Prva, TV B92 and Happy 

TV/HappyK, as well as RTV for the Vojvodina region and TV Studio B for the region of Belgrade. 

Since ETV (public company “Broadcasting Equpiment and Communications”) announced that the 

Initial Network would be able to realize several different programming packages in different parts 

of the country, it means that packages in various regions shall be supplemented by channels 

possessing terrestrial licenses for these regions. This is important because no separate license is 

issued for broadcasting in the Initial Network; broadcasting is performed on the basis of the 

existing terrestrial licenses issued at an open competition (except in the case of the republic and 

provincial public service broadcasters, whose programs are broadcast nationally/in the province 

directly on the basis of the Law), with a defined service zone of the Initial Network, in order for the 

broadcaster to be included in the latter. Accordingly, in the Initial Network covering about 40% of 

the Serbian population, ETV will air the programs of the public service broadcaster and the 

programs of national commercial broadcasters at the national level. The programming package in 

Vojvodina will also include two channels of the Vojvodina public service broadcaster; the Belgrade 

programming package will also include Studio B, while the programming package in Central Serbia 

will also include TV Kragujevac. Another two programming packages in southern and southwest 

Serbia will include TV Vranje from Vranje and TV Belle Amie from Nis, namely Regionalna TV from 

Novi Pazar. We remind that on March 15, RATEL issued to ETV the licenses for the use of 

frequencies for the Initial Network, while ETV started the trial broadcast in the DVB T2 on March 

21. ETV said the Initial Network to be intended, in its experimental phase, for testing the system, 

transmitters, receivers, various parameters and capacities. ETV has yet to start releasing the 

measurement results and reports on the functionning of the network. Although the Ministry of 

Culture, Media and Information Society has released the Specification of Minimum Technical 

Requirements for the Reception of the Digital Terrestrial Television Signal in the Republic of Serbia, 

as well as the Guidelines on the Manner and Procedure for Testing the Devices (STBs and digital 

television sets) with the aim of assessing compliance with the requirements for the reception of 

digital terrestrial television signal in the Republic of Serbia, there are still no television sets on the 

market that have been ascertained to meet the requirements from the aforementioned 

Specification. Therefore it is difficult to assess how many citizens currently receive television 

program through the Initial Network. However, the Ministry has announced that the primary 

objective of the Initial Network is not to achieve high ratings, but to ensure – by testing the system 

and its parameters – a smoother process of switching over to digital broadcasting. 

 

 

 

 



18 
 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

Early April was marked by news on the interest-free loan extended by the Government to the state 

news agency Tanjug. The Government granted the 17.5 million dinar loan to Tanjug for reporting 

on the election campaign. The same agency received more than 216 million dinars from the budget 

for the year 2011. NUNS, UNS, ANEM, NDNV and Local Press said that extending interest-free loans 

from the budget to a state-owned news agency might pave the way for the state to interfere even 

more in editorial policy. The Media Coalition also said that the move was also in contradiction with 

the principles of the Media Strategy adopted last year by the Government. “This move has resulted 

in further systemic muzzling of non-state media, aiming at establishing a monopoly. The 

Government is drastically breaching its promises given to media associations that it will embark on 

a genuine reform process in the media sector”, the press release said. The Serbian PM Mirko 

Cvetkovic responded that all media enjoyed equal treatment, but that the Government had 

extended the loan to Tanjug because it was a state company and the state should care for state 

companies. “Tanjug had difficulties repaying several prior loans and the state decided to help with a 

short-term loan they will repay”, Cvetkovic said, according to the Fonet news agency. In Cvetkovic’s 

words, Tanjug is not an isolated case – other state-owned companies receive loans when in 

difficulties, because the state will not let them collapse. Otherwise, the Government’s decision does 

not mention earlier Tanjug loans at all, but merely that the 17.5 million have been allotted for 

reporting about the electoral campaign and on Election Day May 6. However, the PM’s words were 

soon denied by the media. The daily “Blic” reported that the employees in Radio Sombor, also a 

state-owned company, had received their last minimum wage for January 2011. In 2010, they 

received only three minimum wages and a mere 5000-dinar advance for the remaining months. 

Radio Sombor was privatized in 2007, but the privatization contract was terminated in mid 2008 

and the station was taken over by the state. In yet another media that is partly in private ownership 

– Politika – the German media group WAZ offered the state its 50% share for 4.7 million Euros. 

Although the offer was expected since WAZ is withdrawing from Serbia, it shows that the state is 

everything but withdrawing from media ownership (as announced in the Media Strategy). In the 

context of such information, the concern of journalists’ and media associations that the state is 

establishing a monopoly in the media is completely justified. We remind that the Media Strategy 

provides for the withdrawal of the state from public media ownership within 24 months from 

determining the legal grounds. The legal grounds for privatization, except for the Tanjug news 

agency, already exist. 

 

 

 



19 
 

VII CONCLUSION 

 

Economic and political pressure on journalists and media, the media renouncing critical and 

analytical reporting, an electoral process devoid of any mechanism to oversee political parties and 

candidates, supervision of broadcast media on the basis of the General Binding Instruction to 

broadcasters (radio and TV stations) in the election campaign, which was so unclear that the RBA 

had to release, on the eve of the second round, a binding explanation: all that paints a grim picture 

of the environment in which the media in Serbia operated in the period covered by this Report. Add 

to that the statements of the head of the same Government that adopted the Media Strategy less 

than a year ago, opting for the withdrawal of the state from the ownership in all media and for state 

aid control – the same prime minister who is now saying that all media in Serbia enjoy equal 

treatment, while only state-owned outlets receive interest-free loans (to solve their liquidity 

problems under the guise of “assistance for reporting about the election campaign”) – the picture 

appears even grimmer. In such circumstances, the verdict of the Appellate Court in Belgrade in the 

case of Dr. Slavka Durutovic-Gligorovic against B92 and reporter Sasa Lekovic – which has brought 

the practice of Serbian courts in media cases closer to the highest European standards established 

in some of the most important decisions of the European Court of Human Rights in the application 

of Article 10 of the European Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental 

Freedoms – starts to look even more significant. If the practice in enforcing media regulations 

becomes the standard for Serbian courts, the media would have obtained a key ally in their struggle 

for a more open and democratic society. The Appellate Court’s decision sticks out even more from 

the above-described environment if we compare it to the decision, or rather the lack thereof, of the 

Press Council’s Commision for Complaints – as the self-regulatory body, expected by the media 

community to contribute to the furthering of the highest freedom of expression standards – in the 

case of the Regional Minority Center against the daily “Politika” over a text boosting prejudice 

against an entire ethnic group, accusing it of enjoying preferential treatment by the Serbian courts 

compared to other citizens. 

 

 


